måndag 29 juni 2015

Nu är jag trött på Fantasy

Jag har under många år läst mycket Fantasy. Det var naturligtvis Tolkiens böcker om Midgård som först fängslade mig. Sedan läste jag alla böckerna om Narnia. Trollkarlen från övärlden fascinerade mig tidigt och böckerna om Taran förste grisvaktare. Under de senaste åren har fantasylitteraturen vält fram ,som en stor flodvåg. Mycket bra Fantasy för ungdom har skrivits och jag har läst de flesta med stor glädje, men nu är det slut. Jag orkar inte med fler världar, magiska föremål och mytologiska varelser. Genren har förnyats, men inte tillräckligt för att för att jag ska fortsätta att läsa. Kanske beror det på åldern att jag läser fler relationsromaner för vuxna och färre ungdomsböcker. Många deckare är i grunden relationsromaner och det tycker jag om. Deckare med bara blod och våld intresserar mig inte. Det beror förstås på varför man läser böcker. Just nu intresserar mig relationer mer än spännande berättelser.


Inga kommentarer:

20 fantastiska klassiker

https://www.bonniersbokklubb.se/Boktips/20-klassiker-att-lasa-innan-50/