onsdag 24 februari 2016

Mitt liv som låntagare

Nästa vecka har jag varit låntagare på ett bibliotek i 60 år. Veckan jag fyllde 8 år besökte jag ett bibliotek för första gången. Det var min elaka småskolefröken som släpade dit oss alla snoriga struliga grabbar. Jag hade haft lite svårt att lära mig läsa på egen hand. Många vuxna i min omgivning berättade fantastiska historier och jämfört med deras mustiga historier tedde sig Första Läseboken totalt ointressant. "Mor ror och far är en orm" var helt obegripligt varför någon ville läsa. För att göra min farmor glad lärde jag mig iallafall att läsa någorlunda. Denna första dag på biblioteket hade jag den stora lyckan att träffa en bibliotekarie som talade till oss barn som vi var tänkande människor och individer. Inget fånigt leende inget småbarns joller eller flamsande utan någon som tog mina brådmogna frågor på allvar. Sedan dess har jag haft en stor respekt för bibliotekarie yrket. Denna första dag lånade jag två böcker. Jag lämnade tillbaka dem samma vecka och lånade två nya och så har det fortsatt i 60 år. Här nedan finns en bild på mitt senaste lån.



Inga kommentarer:

20 fantastiska klassiker

https://www.bonniersbokklubb.se/Boktips/20-klassiker-att-lasa-innan-50/