söndag 29 november 2020

Ytspänning av Olivier Norek



Det är inte ofta em gammal bokläsare som jag blir förälskad i huvudpersonen i en bok, men den här gången hände det.  Jag talar  om Noémie Chastain, kommissarie vid Parispolisen. Vid ett tillslag blir hon skjuten rakt i ansiktet med ett avsågat hagelgevär. Hon överlever, men hennes ansikte blir vanställt och hennes gamla liv och identitet är borta för alltid. Det första som händer är att hennes pojkvän överger henne. Han står inte ut med hennes vanställda ansikte. Noémie har varit en av de tuffaste och mest skarpskjutande poliserna i kåren, men nu är hon rädd för vapen och våld.

Hon kan inte gå tillbaka till sitt gamla jobb utan skickas till den lilla fridfulla byn Avalone för att förbereda nedläggningen av byns polisstation. Mötet med landsbygdens lugna tempo och de sävliga poliserna där blir lite av en kulturkrock. 

Men så flyter en tunna med ett barnskelett upp till ytan i den konstgjorda kraftverksdammen intill Avalone, och istället för tid att vila upp sig får Noémie ett högprofilerat cold case på halsen. På botten av sjön döljer sig hemligheter som alla verkar vilja glömma. I samband med att byn dränktes och flyttades försvann tre barn och ingen vet vad som hänt med dem. Kan skelettet tillhöra en av dem?

Ytspänning är en välskriven och väl översatt spänningsroman med litterära kvalitéer, som inte är så vanliga i den sortens litteratur..Jag älskar beskrivningen av miljön och människorna. Allt är så levande och jag vill verkligen veta vad som hänt de tre barnen. Själva historien är inte så originell. Peter Robinson har skrivit en liknande historia i "En ovanligt torr sommar", men det spelar ingen roll. Själva historien står på egna ben..Mest av allt tycker jag om att följa Noémie. Hon är okuvlig och rebellisk och fast besluten att komma tillbaka till ett liv hon själv bestämmer över. Hon är min nya favoritpolis.

Olivier Norek har skrivit fler romaner och jag hoppas att de snart översätts. Han är en väldigt duktig författare även utan Noémie.




Inga kommentarer:

20 fantastiska klassiker

https://www.bonniersbokklubb.se/Boktips/20-klassiker-att-lasa-innan-50/