Barn med ADHD är alla lärares huvudbry och utmaning. De är fruktansvärt lättstörda och fladdriga.De är ofta hyperaktiva och far omkring i rummet ,som tokiga ekorrar. Samtidigt kan de vara de som har de mest kreativa idéerna och hittar de något som verkligen intresserar dem kan de hyperfokusera och helt uppslukas av ämnet.
Skolan, som den ser ut nu, passar de här barnen väldigt dåligt.
Anders Hansen menar att det handlar om ett trögt belöningssystem. Människor med ADHD har en hjärna som hela tiden snålar med dopaminet, viket får till följd att det behövs riktigt häftiga upplevelser för att få belöningssystemet att fungera.
Historiskt gav förmågan att reagera på minsta stimuli och förmågan att hyperfokusera en stor fördel i ett jägarsamhälle.Kreativiteten var säkert en stor fördel när jakten slog fel och gruppen hamnade i svårigheter.
Anders Hansen menar att ADHD är ett personlighetsdrag, som har biologiska orsaker. ADHD är ärftligt och de gener som orsakar trögheten i belöningssystemet är identifierade. Ett problem med ADHD är att det är svårt att ställa en säker diagnos och framför allt att veta vilka barn som behöver medicin eller inte. Vi har alla drag av ADHD i våra personligheter. Boken handlar framför allt om hur människor med ADHD kan lära sig att utnyttja fördelarna.Här kan du läsa mer om ADHD.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
20 fantastiska klassiker
https://www.bonniersbokklubb.se/Boktips/20-klassiker-att-lasa-innan-50/
-
Sly av Sara Strömberg 343 sidor Boken fick visserligen Deckarakademins debutantpris, men det är ingen deckare i traditionell mening. De...
-
Den första boken i Bokcirkeln är Boktjuven av Markus Zusak- Här kommer några länkar om boken Staden Molching Analys i Dagens bok ...
-
Nu har jag läst ungefär 200 sidor i Boktjuven och det är tidvis en plågsam läsning.Inte för att händelserna i boken är så hemska utan för at...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar