onsdag 15 januari 2020

Maisie Dobbs: Messenger of Truth av Jaquelini Winspear



När jag satt och läste veckans bokcirkelbok av Kate Quinn började jag längta efter fler skildringar av London under mellankrigstiden. Då dök den oförliknelige Maisie Dobbs upp i mitt numera lite skraltiga minne. Maise är psykologprivatdetektiv och med sina metoder baserade på mänskligt beteende löser hon de fall polisen går bet på. Hon arbetade som sjuksköterska under Första Världskriget. Där lärde hon sig mycket om döden och om akutvård utan utrustning och knöt ovärderliga kontakter. I de tre böcker jag har läst har alla brott sin upprinnelse i Första Världskriget.
Jag tycker så mycket om Maisie för hon har sådant fantastiskt driv.
Hon är noggrann. Hon har sina pennor i många färger till sina mindmaps. Dessutom har hon egen firma, egen lägenhet och egen bil.
Den här boken handlar om ett mord. Fast alla tror förstås att det är en olycka, men inte Maisie. Hon har koll och  efter alla turer med oskyldigt misstänkta sätter hon dit mördaren.
Det är inga oskyldiga feelgood romaner. Blodet är på riktigt!






.





Inga kommentarer:

20 fantastiska klassiker

https://www.bonniersbokklubb.se/Boktips/20-klassiker-att-lasa-innan-50/